Cukura diabēts

Jautājums

Vai tā ir taisnība, ka saldinātāju un cukura daudzums atspirdzinošajos dzērienos ir tik liels, ka regulāra to lietošana var izraisīt cukura diabētu?

Atbilde

Nē, atspirdzinošo dzērienu lietošana neizraisa cukura diabētu. Cukura diabēts rodas tad, ja organisms vairs nesintezē vai nespēj pareizi izmantot aizkuņģa dziedzera hormonu insulīnu. Insulīns ļauj organisma šūnām izmantot enerģiju no ēdieniem vai dzērieniem.

ASV Veselības un sabiedrisko pakalpojumu departaments un ASV Lauksaimniecības departaments kopīgi pārskatīja zinātniskos pierādījumus un nekonstatēja nekādu saistību starp ogļhidrātu — tostarp gāzētajos dzērienos esošo cukuru — uzņemšanu un 1. vai 2. tipa cukura diabētu.

1. tipa cukura diabētu parasti diagnosticē bērniem, un tas nav novēršams. 2. tipa cukura diabēts rodas galvenokārt pieaugušajiem, un tas bieži saistīts ar aptaukošanos. Atspirdzinošie dzērieni nepieder pie 2. tipa cukura diabēta riska faktoriem, ko noteicis Valsts Veselības institūts un Amerikas Diabēta asociācija. Zināmie 2. tipa cukura diabēta riska faktori ir liekais svars/aptaukošanās, novecošana, etniskā piederība, diabēts ģimenes anamnēzē, mazs “labā “ holesterīna daudzums asinīs, iepriekš bijis gestācijas cukura diabēts, mazkustīgs dzīvesveids un neveselīgi ēšanas paradumi.

2004. gadā plašsaziņas līdzekļos tika publicēti kāda pētījuma rezultāti, norādot uz to, ka ar cukuru saldināti atspirdzinošie dzērieni izraisa aptaukošanos un 2. tipa cukura diabētu. Tomēr šajā pētījumā tika vienīgi konstatēts, ka atspirdzinošo dzērienu lietošana ir “saistīta” ar ķermeņa masas pieaugumu un 2. tipa cukura diabētu. Kā atzinuši paši autori, “saistība”, par kuru minēts ziņojumā, nenozīmē, ka atspirdzinošie dzērieni patiešām izraisītu aptaukošanos un 2. tipa cukura diabētu.

Viena ēdiena vai dzēriena izcelšana, nosakot, ka tas izraisa cukura diabētu, nav zinātniski pamatota.

Avoti
• National Soft Drink Association, Statement: Study linking type 2 diabetes and weight gain in women with soft drink consumption is unconvincing and inconclusive. June 2004. http://www.nsda.org
• Dietary Guidelines Advisory Committee Report (2005), Department of Health and Human Services and Department of Agriculture. http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/report
• Institute of Medicine/National Academy of Sciences. Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein and Amino Acids. 2002. http://www.iom.edu/report.asp?id=4340
• American Diabetes Association. http://www.diabetes.org
• American Dietetic Association. http://www.eatright.org