
Jautājums
Vai nav tā, ka saldie gāzētie dzērieni sniedz vienīgi “plikas” kalorijas un tiem nepiemīt nekāda uzturvērtība? Vai cukuru nesaturošie dzērieni izraisa ķermeņa masas pieaugumu?
Atbilde uz abiem jautājumiem ir „nē”. Papildus pamata hidratācijai gāzētie atspirdzinošie dzērieni var arī apgādāt organismu ar “degvielu” — ogļhidrātiem, kas nodrošina ikdienas aktivitātēm vajadzīgo enerģiju. Sabalansētas diētas ietvaros var lietot jebkuru atspirdzinošu dzērienu. Gāzētie dzērieni var palīdzēt remdēt slāpes un apgādāt organismu ar ikdienā vajadzīgo šķidruma daudzumu, taču tie nedrīkst būt vienīgais dzēriens, kuru lietojat. Svarīgākie nosacījumi ir šādi: jūsu diētā jābūt iekļautiem dažādiem ēdieniem un dzērieniem un jums jāseko līdzi uzņemto kaloriju daudzumam.
Patiesībā frāze “plikas” kalorijas ir visai maldinoša un nepareiza. Jūsu organisms saņem visas kalorijas. Kamēr vien uzņemto kaloriju daudzumu tiek sabalansēts ar "sadedzināto” kaloriju daudzumu, veselīgas un patīkamas diētas sastāvdaļa var būt jebkurš ēdiens vai dzēriens. Cilvēki var izvēlēties savai garšas sajūtai un kaloriju uzņemšanas vajadzībām atbilstošākos atspirdzinošos dzērienus. Tagad pieejami dažādas kaloritātes gāzētie dzērieni: bezkaloriju un mazkaloriju dzērieni, dzērieni ar samazinātu kaloriju daudzumu un tradicionālie dzērieni.
Pētījumi liecina, ka mazkaloriju un bezkaloriju saldinātāji var palīdzēt kontrolēt svaru un ir saistīti ar kvalitatīvu uzturu. ASV Pārtikas un zāļu administrācija (FDA) ir apstiprinājusi, ka mazkaloriju atspirdzinošo dzērienu lietošana var pozitīvi ietekmēt svara kontrolēšanu.
Daudzi cilvēkiem raizējas par atspirdzinošo dzērienu patēriņu bērnu vidū, taču daudzas no šīm raizēm ir nepamatotas.
• Divos valsts mērogā veiktos pētījumos pierādīts, ka atspirdzinošie dzērieni nav saistīti ar lieku ķermeņa masu bērniem, nekvalitatīvu uzturu vai zemu fiziskās aktivitātes līmeni.
• Pētījumā, kurā piedalījās 1335 zēni un meitenes 12 līdz 15 gadu vecumā, kas regulāri lietoja gāzētos atspirdzinošos dzērienus, tika konstatēts, ka bērni uzņēma arī pietiekamu daudzumu piena produktu, lai viņiem būtu veseli kauli.
• Pētījumā, kurā tika iesaistīti vairāk kā 100 000 skolas vecuma bērnu no 34 valstīm, netika konstatēta saistība starp atspirdzinošo dzērienu patēriņu un aptaukošanos.
Secinājums ir tāds, ka atspirdzinošie dzērieni var būt sabalansēta uztura daļa, un, ja vēlaties saglabāt veselīgu ķermeņa masu, uzņemtais kaloriju daudzums nedrīkst pārsniedz izlietoto kaloriju daudzumu.
Avoti
• Sigman-Grant MJ and Hsieh G. Reported use of reduced-sugar foods and beverages reflect high-quality diets, Journal Food Science, 70:S42-46, 2005.
• Storey ML, Forshee RA, Weaver AR, Sansalone WR. Demographic and lifestyle factors associated with body mass index among children and adolescents. Intl J Food Science and Nutrition 2003, 54: 491-503.
• Janssen I, et al., Comparison of overweight and obesity prevalence in school-aged youth from 34 countries and their relationships with physical activity and dietary patterns. Obesity Reviews, 6:123-132, 2005.
• Forshee RA, et al. The role of beverage consumption, physical activity, sedentary behavior, and demographics on body mass index of adolescents. International Journal Food Sciences Nutrition, 55: 463-478, 2004.
• Kvaavik E, et al. The stability of soft drinks intake from adolescence to adult age and the association between long-term consumption of soft drinks and lifestyle factors and body weight. Public Health Nutrition, 8:149-157, 2005.
• Blum JW, et al. Beverage consumption patterns in elementary school aged children across a two-year period. Journal American College Nutrition, 24:93-98, 2005.
• Newby PK, et al. Beverage Consumption is not associated with changes in weight and body mass index among low-income preschool children in North Dakota. Journal American Dietetic Association, 104:1086-1094, 2004.








