Coca-Cola ikoniskajai pudelei aprit 100 gadu

Šogad pasaules lielākais dzērienu ražotājs The Coca-Cola Company atzīmē tā ikoniskās stikla pudeles dizaina simtgadi. Līdzās tādām pasaules mēroga ikonām un zvaigznēm kā Merilina Monro, Avicii un Rita Ora, mūsu pašu dīva Samanta Tīna ir kļuvusi par 100 gadu
jubilejas reklāmas kampaņas seju.

Tālajā 1915. gadā Coca-Cola cīnījās ar konkurentiem, kas to mēģināja atdarināt. Šī iemesla dēļ kompānija izvirzīja radošu izaicinājumu ASV stikla ražotājiem - radīt tādu pudeli, kas tik ļoti atšķirtos no pārējām, ka to varētu atpazīt pat tumsā pēc taustes vai saplīsušās lauskās uz grīdas. Šajā izaicinošajā konkursā uzvarēja Root Glass Company, radot pudeles dizainu, kas ar tās iegareno formu un retajām iedobēm atgādināja kafijas pupiņu. Pudele tika patentēta 1915.gada 16. novembrī, un kopš tā laika veselu gadsimtu ir iezīmējusi zīmīgus brīžus filmās, sociālajā vēsturē, dizainā un tēlotājmākslā.

“Coca-Cola īpašās formas pudele ir dizaina klasika, kas ir pārdzīvojusi laika pārbaudījumus un dizaina izmaiņas,” uzsver Monika Rajamae Coca-Cola mārketinga direktore Baltijas valstīs. “Mēs vēlējāmies radīt kampaņu, kas atzīmētu un atainota Coca-Cola bagāto vēsturi un mantojumu pēdējo 100 gadu laikā, lai parādītu, ka tā turpina pastāvēt arī kā popkultūras ikona.”


https://www.youtube.com/watch?v=Ba-tLuNlK8Y

Coca-Cola pudeles evolūcija:

1899.gads. Coca-Cola pirmo reizi tika iepildīta pudelēs Čatanogā, Tenesijā. Coca-Cola prezidents Asa Kadlers pārdod iepakošanas tiesības par 1 dolāru. Šajā laikā izmantotās pudeles ir gludas Hačinsona pudeles ar metāla aizbāzni.

1906.gads. Dzintara krāsas, gludas virsmas pudeli ar reljefainu logo izmanto dzēriena pildīšanas uzņēmumi visā ASV. 1906.gadā tiek pievienota dimanta formas etiķete, lai pudele atšķirtos no konkurentiem.

1941.gads. Tūkstošiem vīriešu un sieviešu tiek sūtīti uz ārvalstīm. The Coca-Cola Company prezidents Roberts Vudruffs uzstāj, lai katrs vīrietis uniformā saņemtu Coca-Cola pudeli par 5 centiem jebkurā pasaules vietā, lai ko tas maksātu kompānijai. Viņa redzējums - Coca-Cola tiek sniegta rokās, kas pēc tās tiecās - kļūst par īstenību – no 1940.gada līdz 1960.gadam, gandrīz dubultojas valstu skaits, kur notiek dzēriena liešana pudelēs.

1950.gads. Coca-Cola kļūst par pirmo komerciālo produktu, kas parādās uz žurnāla Times vāka. Šī parādīšanās attaino atspirdzinošo dzērienu kā starptautisku zīmolu. Žurnāls sākotnēji grib izvietot uz vāka kompānijas prezidenta Roberta Vudrofa attēlu, bet viņš atsakās, sakot, ka zīmols ir nozīmīga lieta un tieši Coca-Cola būtu jāfotogrāfē.

1957.gads. Coca-Cola formas pudeles tiek aplīmētas ar baltu etiķeti, uz kuras ir atainotas abas preču zīmes Coca-Cola un Coke. Pirms tam preču zīme Coca-Cola tika atainota uz stikla pudeles ar reljefa burtiem.

1960.gads. Alumīnija Coca-Cola bundžiņas tiek ieviestas ASV. Agrīnā bundžiņa attēlo Coca-Cola pudeli, lai patērētāji varētu to atpazīt kā to pašu dzērienu, ko viņi bauda no pudeles.

1977.gads. Coca-Cola pudele tiek reģistrēta kā preču zīme, kas tajā laikā bieži netika darīts. Iepriekš veikts pētījums rādīja, ka mazāk nekā 1% amerikāņu nevarētu identificēt Coca-Cola pudeli tikai pēc formas vien.

1993.gads. Tiek ieviesta 20 unču (590ml) PET pudele. Pudele palīdz atšķirt Coca-Cola no citiem dzērieniem, gluži kā stikla pudele, kas tika radīta 1915. gadā.

2008.gads. Coca-Cola pirmo reizi saņem dizaina Grand Prix prestižajā Cannes Lions pasākumā par zīmola vizuālās identitātes atsvaidzināšanu un alumīnija pudeles iepakojumu.

2009.gads. Coca-Cola izgudro un ievieš “100% augu pudeli”, kas ir pilnībā pārstrādājama un tapusi no augiem veidota materiāla.

2012.gads. Bottleware, ko radījiis Nendo debitē dizaina pasākumā DesignTide Tokyo. Bļodiņu kolekcija ir radīta no pārstrādātām Coca-Cola pudelēm, kas vairs nevar tikt izmantotas.